Elämyksiä hakemassa

Kun olin lapsi, kiersimme kesälomat perheemme kanssa ensin telttaillen ympäri Suomea.

Vanhempani olivat suunnitelleet reitin valmiiksi ja sitä lähdettiin sitten toteuttamaan.
Muistan kun huvilateltat tulivat. Tuntui hienolta pystyttää iso teltta, jossa oli kaksi erillistä huonettakin.
Toisessa nukkui vanhemmat ja toisessa minä veljeni kanssa.
Teltan sisäeteisessä keitettiin aamulla kahvit ja voideltiin aamupalaleivät.
Suihkussa kävimme leirintäalueiden suihkutiloissa ja päivisin tutkimme lähialueiden nähtävyyksiä ja huvituksia.

Myöhemmin vanhempani hankkivat meille asuntovaunun. Olihan se astetta hienompaa kömpiä köllöttelemään asuntovaunuun, kun ei tarvinnut jännittää alkaako yöllä vesisade ja tuleeko se suojamuovien alta läpi.

Kun sitten teini-iän aikaan lakkasin kulkemasta kesälomareissuilla mukana ja keskityin kesätöihin, jäi kotimaanmatkailu siihen.
Sittemmin on tullut käytyä lähinnä kummipoikaa katsomassa Turussa, miehen vanhempien luona Jämsässä ja mökillä Joutsassa.
Paljon muualla ei tule käytyä, ellei jonnekin mennessä ohikulkumatkalla.

Siksipä olinkin iloinen saadessani Jyväskylän ammattikorkeakoululta Maalla-hankkeen nimissä kutsun nauttimaan Keski-Suomen matkailusta.
Mukana oli lisäkseni yki matkabloggaaja ja kolme toimittajaa.

Aloitimme matkan Helsingin Kiasman edestä eräänä kauniina aurinkoisena alkukesän aamuna.
Matkasimme ensin mökkipaikkakunnallemme Joutsaan, jossa nautimme aamupalan kauniissa Karoliinan Kahvimyllyssä, kodikkaassa perhekahvilassa, jonka keittiössä hääräsi jo heti aamutuimaan perheen äiti ja hänen viisi lastaan.

kahvimylly

Karoliinan Kahvimylly

Vitriinistä löytyi lukuisia vaihtoehtoja suolaista ja makeaa tarjottavaa, piiraita, täytekakkuja ja pullaa.
Tämä kahvila on suosittu ja tunnettu matkailijoiden keskuudessa.

Poikkea ohikulkumatkalla! Kahvilassa on kodikas tunnelma ja seinustalla piironki, jonka päällä on kahvimylly ja valokuva herttaisesta mummosta. Hän on Karoliina, jonka mukaan kahvila on nimetty.

pöytä

Matka jatkui kohti Kapeenkoskea.
Upeissa maisemissa sijaitsi näyttäviä rakennuksia ja tietysti se jännittävin, eli koski, johon meille oli suunniteltu ohjelmaa.

Sitä ennen saimme nauttia upean lounaan lähellä tuotetuista raaka-aineista. Kasviksissa maistui upea aito maku ja lohi tuskin olisi voinut olla tuoreempaa.

Katselin tilaa sillä silmällä ja totesin, että jos asuisin lähempänä, järjestäisin jotkut ihanat juhlat tuolla tilalla.
Tarjolla oli myös majoituspalveluja ja saunat veden äärellä.

Lounaan jälkeen pääsimme siihen päivän jännittävimpään hetkeen.
Vedimme päälle märkäpuvut, kelluntaliivit ja kypärän ja potkimme hauskoilla kickbikeilla metsätietä kosken rantaan.

IMG_5317IMG_5316IMG_5315
En ollutkaan ennen kokeillut tuollaista potkupyörää. Voin sanoa, että märkäpuku päällä sydän tykytti jo päässä asti, kun pääsin laskeutumaan hauskan muovikelkan kanssa koskeen.
Seurueemme mukana oli opettaja.
Miehet röhähtivät armottomaan nauruun kun tiedustelin koskessa ollessamme onko täällä isoja kaloja.
Pelkään niitä kuollakseni. Onneksi jalassani oli räpylät!

Kapeenkoskessa_004

Kapeenkoskessa_020

En ole mikään maailman paras uimari, joten siinä mielessä koskenlasku hieman jännitti.Matka oli noin puolitoista kilometriä pitkä, mutta osa matkasta oli suvantovaiheita, jolloin saattoi makoilla vaikka selällään koskessa.
Kun ensimmäinen vastaan tullut iso aalto pärskähti naamalleni, ajattelin etten selviä tästä hengissä.

Kuva: Petteri Kivimäki

Huomasin kuitenkin, että opettaja nosti kelkkaa hieman ylöspäin aallon tullessa vastaan, joten seurasin perässä. Loistava juttu, nimittäin silloin vesimassa ei tullut kasvoille.
Kokemus oli huikea!

Kapeenkoskessa_050

Kuva: Petteri Kivimäki

Loppumatkalla virtaus vei minua kauas rannasta ja opettaja tuli apuun. Kypärä puoliksi silmillä potkin, potkin ja potkin, että pääsisin eteenpäin.

Se tuntui toivottomalta. Lopulta olin rannassa ja jalat olivat aivan hapoilla.
Kokemus oli mahtava ja suosittelen sitä ihan ehdottomasti kaikille! Hieno elämys lahjaksi tai vaikka polttariporukalle. Koskeen pääsee kuulemma talvellakin. On varmasti elämys laskea se jääkalikoiden joukossa!

Kuva: Petteri Kivimäki

Koskelta matka jatkui Laukaalle rallisimulaattoria testaamaan. RR-Team laukaa tarjoaa kokoustilat, ruokailut, saunat ja majoitukset.

Pääsimme istumaan vuorollamme ihan oikeaan ralliautoon. Ensin kartturin paikalle ja sitten rattiin.
Auto heilui ja liikkuikin sivusuunnassa sitä mukaa, miten reitillä ajoimme.
Reittimme oli tällä kertaa tunnettu Ouninpohjan reitti. Auto oli sisätilassa pimeässä huoneessa, jonka seinällä oli iso valkokangas.

Kuva: Petteri Kivimäki

Kokemus oli hulvattoman hauska. Mukaan mahtui tosissaan kilpailevia ja sitten minä, joka nauroin niin, etten nähnyt kyyneleiltäni aina reittiä.
Keskisuomalaisen toimittaja kyydissäni ajoimme pitkin mättäitä ja lopuksi lupauduin tarjoamaan ihan oikean autokyydin hänelle, jos hän sattuisi tulemaan Helsinkiin käymään.
Ymmärrän, mikäli hän valitsee toisen kyydin.

Kun rallit oli ajeltu, matkasimme Jyväskylään katsomaan Alonen design -yrityksen upeaa ateljeetä. Piha-alue oli uskomattoman kaunis ja upeasti hoidettu. Siellä riitti katseltavaa niin sisällä kuin ulkona.
Pihalle oli tuotu upea vanha junavaunu, jossa oli sisällä Samuli Alosen ja hänen isänsä taidenäyttely. Pääsimme myös kokeilemaan resiinaa, joka olisi kyllä loistava kuntoilussakin!
Halukkaat saivat takoa rautanaulan. Omani meni niin lyttyyn, että teimme siitä korun.

DesignAlonen_017

DesignAlonen_002

Päivä alkoi jo kääntyä illan puolelle, mutta jäljellä oli vielä yksi kohde.
Koskenpäällä sijaitseva Rantapirtti sai koko seurueemme huokailemaan.

Kuva: Petteri Kivimäki

Upea miljöö, järvi, jonka rannalla sijaitsi vanha tunnelmallinen hirsirakennus juhlien järjestämiseen, terassi ja olutbaari Olvila tarjosivat myös majoituspalveluita vaatimattomammista mökeistä todelliseen ökyhuvilaan.
Tilalla oli valtava määrä aktiviteettaja tarjolla. 70 huskya talven valjakkoajoihin, kallioseikkailusta ja vaijeriradasta kirkkovenesoutuun. Safareihin voi osallistua kanooteilla, koira- tai hevosvaljakoilla, mönkijällä tai moottorikelkalla.
Rallitunnelmaankin voi päästä halutessaan huippuajajan kyydissä.

Meitä viehätti tyyni järvi ja sen rannalle pystytetty palju, savusauna, tynnyrisauna ja poreallas.
Näitä kaikkia piti päästä kokeilemaan!

Rantapirtti__84

Kuva: Petteri Kivimäki

Pääsimme myös testaamaan huisin hauskaa SUP-lautaa, jolla melotaan seisten.
Laitoin pelastusliivin päälle, sillä halusin varmistaa eloonjäämiseni jos molskahtaisin järveen kesken melomisen.
Pysyin kuitenkin pinnalla ja pääsin kuivana rantaan.
Ehdottomasti hauskinta oli kuitenkin vesipallon testaaminen!

Kuva: Petteri Kivimäki

Nauru raikasi kun yritin päästä pallon sisällä seisomaan. Se oli vaikeaa ja olin aina nurin, joko mahallani tai selälläni.
En muista milloin olisin nauranut niin paljon.

Meille oli vielä katettu upea illallinen pirttiin. Omistaja kertoi tilan mahdollisuuksista samalla kun nautimme lähiruokaa.
Pöydässä oli lohta, perunoita, salaattia, hirvenfileetä ja -paistia, sekä jälkiruoaksi vielä ihastuttava mansikkavaahto.

Ruokailun jälkeen olikin aika hypätä autoon ja lähteä kotimatkalle.
Aamuyön tunteina kömmin kotiin aivan huikean iloisena.
Tästä päivästä jäi aivan mieletön fiilis!
Miten upeita mahdollisuuksia meillä on Suomessa!
Ne pitää vaan löytää!
Kiinnostuitko?

Katso lisätietoja täältä:

2 thoughts on “Elämyksiä hakemassa

1. Harmittaa vieläkin, että aloin mamoilemaan. Olisi ollut kiva lähteä kokeilemaan noita elmyksiä. Ensi kerralla sitten ehdottomasti tulen mukaan. Olemme menossa torstaina yksityistunnille kokeilemaan tuota suppailua.